Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

12 Dec 2010

Kisah ini disambung semula...

Baiklah,
 setelah puas mencari dan terus mencari,
pelbagai halangan dan rintangan sentiasa ditempuhi,
tidak kira penat dan lelah, 3 sahabat ini masih setia bersama keluarga ini, 
semuanya demi memartabatkan legasi yang sentiasa bertakhta di hati...
luahan isi hatiku kini semakin beerti...
 4 beradik peneman setia
dan yang paling penting  5 tonggak utama


MEI-JUN 2010

           'Paman...macam mana ni???dah dekat sangat dah ni...cuak la' kataku. 'Tak pa...apa-apahal kita exam dulu ek' balasnya. Kemudian, hari-hari yang berlalu bertumpu kepada bah yang melanda iaitu Peperiksaan Pertengahan Tahun yang menjadi prioriti yang paling utama.
Setelah 2 minggu berhempas pulas bersama kertas soalan yang mengujakan, minda ini sudah bersedia untuk menepuh rintangan seterusnya. Inilah pentas mutlak untuk 3 sahabat ini. PIALA PERDANA MENTERI. 

          'Okeyh, kita akan bertembung bersama SDAR, SBPI KUANTAN, SMAP KAJANG dan SMS PASER PUTIH' kata Saudara Azri, peladak kedua keluarga ini. ' So kita perlu buat sesuatu! ingat ini bukan zon utara, tapi inilah saatnya kita merebut piala itu!!!' sambung saudara Faizs, perdana menteri yang amat saya sanjungi.

         ' Herm, chai cari facts bagi lengkap tau...pasal artis...insurans kesihatan...biomass...dan pangkalan tentera asing. ajak adik-adik sekali.' kata kapten yang dihormati. 'ok!!!' balasku dengan penuh semangat dihati.  

.....................................................................................................................................................................
 hari penentuan 
          Setelah hari-hari ditempuhi di bumi hijau Pasir Puteh, kekalahan bersama SDAR menentukan STAR bertemu SBPI GOMBAK di pusingan separuh akhir. dan saat keputusan diumumkan....

' Adalah dengan ini bahawa pusingan separuh akhir menemukan 
Sekolah Tuanku Abdul Rahman sebagai Kerajaan dan
Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Gombak sebagai Pembangkang dengan usul
'HAK ASASI MANUSIA MENJAMIN KESEJAHTERAAN SEJAGAT' juri sebulat suara
MENOLAK USUL...'

......................................................................................................................................................................
TATKALA LIDAH TERKELU, 
HATI BERTANYA MENGAPA???
IMAN MENJAWAB SABARLAH SAHABATKU
 TANPA DIDUGA AIR MATA BERLINANG MENGIRING HATI YANG LARA

DAN JAUH DI SUDUT HATIKU BERKATA 
' Wahai 3 sahabat yang amat daku sanjungi, ya saya percaya kita semua bertemu dan berpisah hanyalah kerana Allah S.W.T. Walau setinggi langit saya merinduimu, perpisahan tetap akan berlaku. Setinggi mana cinta Shakh Jahan pada Mumtaznya, tinggi lagi setia K.A.M.I pada kalian bertiga. Sayang mana ibu ayah pada anaknya, samalah sayang kami pada anda bertiga. Walaupun pada mulanya kita terkial-kial mencari hala yang ingin dituju, namun ALLAH S.W.T penentu segala. Mungkin ini sahaja usaha kita sehingga mendapat rahmatNya. kalian sudah berjaya buktikan. Impian anda sudah tercapai.



Ya, walaupun kita terpaksa menghadapi pelbagai halangan yang menimpa, namun anda bertiga sudah membuktikan halangan itu boleh untuk diketepikan. Walaupun pelbagai kerenah birokrasi melanda, anda berjaya untuk menidakkannya. Walaupun tertanam rasa amarah dan hasad dengki yang bermaharajalela, anda bertiga berjaya untuk meredakannya.Walaupun nama KELUARGA DEBAT BAHASA MELAYU SEKOLAH TUANKU ABDUL RAHMAN IPOH sentiasa dilupai, dicaci, dihina mahupun dipersenda anda bertiga langsung tidak mengendahkannya. Nak tahu mengapa???...Kerana anda bertiga teman yang sabar dan sentiasa berhikmah. Anda merupakan insan yang paling bermakna buat daku untuk dijadikan pedoman. Sebagaimana cinta K.A.M.I (saya, uthman, amsya, wan, latiff, black, dinie, cece, aya, fayyaz, ahmad aiman dan eiyman) pada MAHA PENCIPTA DAN JUNJUNGANNYA, samalah rasa hormat K.A.M.I kepada kalian bertiga.

Abang, sekarang air di mata sudah berlinang, tinggal nak tunggu jatuh je...sedih tau hati ni sudah tinggalkan kalian. Masih segar diingatanku saat kita mula bertemu. Walaupun pada mulanya budak-budak batch tak bagi p0n masuk debat, diorang kata nanti jadi mat conderm dan sebagainya. Abg tau tak macam-macam orang caci kita dari belakang tau. Ada yang cakap Faizs berlagak, ada yang kata Azri macam budak kecil dan tak pandai jadi KU, ada yang kata Paman mat port dan mulut bising. herm, macam-macam lagi la...banyak sangat.
Kadang-kadang Quchai tak tahan sangat, Quchai pendam je...

 Tapi, Quchai tau yang diorang semua cakap benda yang salah. Biarlah kan....herm...
sekarang dekat Sungai Petani hujan lebat sangat, betul tak tipu....tiap-tiap malam hujan. rasa rindu tu asyik-asyik datang je...pilu sangat hati ini. Kalau boleh, Quchai nak sangat balik kepada yang asal. Nak nikmati hari-hari yang dulu. Tapi masa tetap akan berlalu kan. Quchai nak sangat jumpa muka-muka kalian setiap hari. Kalau b0leh nak peluk Paman kuat-kuat! macam Quchai peluk ayah Quchai kat umah. Kalau boleh nak sangat jadi macam Azri, sangat berkredebiliti. Quchai ingat pesan Azri, 'Quchai jangan jadi tak matured tau! haha!!next year ko dah Form 5'. Kalau boleh Quchai nak fahamkan usul macam Faizs. sebab Faizs mantap sangat bab-bab memahami usul. Okeyla, mungkin sampai di sini coretan Quchai untuk kalian. RIndu tau!!! Rindu sangat-sangat kat kalian. Rasanya, air mata malam terakhir kita bersama dekat bilik bahas tu masih lagi mengalir dalam hati Quchai. sentiasa.. dan akan terus mengalir....sampai bila-bila...kenangan kita bersama akan sentiasa kekal dalam pentas mem0ir NUR QUSYAIRI BIN MOHAMED FAUZI. Akan...sentiasa berkekalan sehingga ke akhir hayat.




 pesanan terakhirku buat dirimu...
1.JADILAH INSAN YANG BERGUNA DI DUNIA DAN AKHIRAT.
2. INGATLAH KAMI DI SINI.
3. BAWALAH SEGALA IMAN DI DADA UNTUK MENEMPUH HARI BERIKUTNYA. 

Sudah ke penghujungan rupanya kita, bagai tidak terasa, masa telah berlalu,
alih-alih kita berasa sebak dan pilu, hampir 5 tahun mengaut ilmu,
ilmu dijana, pengalaman ditimba,sebagai senjata, pembela bangsa
abang-abangku pewaris bangsa,
ingatlah pesanan diriku yang hina ,
jika ada badai melanda, jika laut itu bergelora,
jika ada sengketa melanda, tepislah ia dengan ilmu di dada,
bila kalian jauh dari kami, khabarkanlah keistimewaan KELUARGA ini,
supaya gah di mata dunia, menabur bakti pewaris bangsa.
anak enggang di kayu tinggi, patah ranting terbanglah ia,
anak dagang tak lama di sini, sampai musim pulanglah ia.
pucuk pauh delima batu, anak sembilang di tapak tangan,
biarpun jauh beribu batu, hilang di mata di hati jangan...






 -iklas dari-
  QUSYAIRI FAUZI
 
 





TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI BLOG KELAB HOKI STAR.KAMI MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN ANDA

1 comments :

Haziq Janudin said...

sedihnya kucai...
haha...
btw,
jgan tak update blog...
padan muke aq hack...
so, edit baik-baik keyh...
salam alaik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...