Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

11 Dec 2010

Terkelu buat seketika....

LEGASI INI DISAMBUNG SEMULA…suka duka kehidupan kami lalui bersama
 Diari kehidupan sebuah keluarga UNTUK TATAPAN KITA SEMUA…dedikasi khas untuk 3 sahabat tercinta...
        
    Jam pada dinding rumah sudah menunjukkan hampir 12.30 pagi. Hujan di luar ketika ini seakan-akan mengiringi sayunya hati yang tidak boleh diubati.Entah mengapa hati ini terlalu sedih dan hiba mengenangkan perpisahan yang tidak diingini berlaku. Ya benar, perpisahan itu pasti akan berlaku. Tapi, diri ini masih sukar untuk menerima hakikat yang pasti. Coretan ini kuukirkan khusus buat 3 abang yang aku sayang. yang pasti daku terlalu merindui kamu....


MEI 2008
            ‘Dalam perbahasan ilmu itu menjadi prioriti. Kita bukan sekadar bercakap kosong. Tapi ianya lebih kepada daya berfikir secara kritis dan anatikal.’ Itu kata-kata Umi buat pasukan PPM 2008 sewaktu aku masih lagi muda dan mentah dalam arena perbahasan. Dan disebabkan kata-kata itulah kini kami mengorak langkah untuk kejayaan yang sentiasa dinanti.
………………………………………………………………………………………………..........................
APRIL –JUN 2009
          Pentas Juara-juara Pusat Kebudayaan danAktiviti Universiti Islam Antarbangsa Malaysia menjadi saksi pertembungan idea antara Islam Hidayah sebagai kerajaan dan STAR sebagai pembangkang. Dengan usul ‘ undang-undang jawapan terbaik dalam mengatasi kebejatan moral’ keluarga ini tersungkur di pentas akhir Pertandingan Debat antara Sekolah-sekolah Malaysia 2009. Entah mengapa titisan dan linangan air mata jatuh berjurai dalam kalangan kami. Mungkin nasib tidak menyebelahi kami sewaktu itu. Allah itu maha berkuasa. Cikgu shahnun pernah berkata ‘kadang-kadang allah hilangkan mentari. Lalu dia hadirkan kilat dan guruh. Lalu kiita menangis mencari dimanakah mentari. Rupa-rupanya allah nak hadiahkan kita pelangi.’ Perjuangan tetap diteruskan kerana pepatah pernah menyatakan bahawa kalau kita jatuh sekali tidak beeerti kita akan jatuh untuk selam-lamanya.
            Dan ketika itulah aku melihat, senior-seniorku mula untuk mengubah keadaan semasa. Dan Alhamdulillah, usaha mereka membuahkan hasil. Walaupun tersungkur di pentas PPM, namun ubatnya berada di Universiti Kebangsaan Malaysia. Mereka berjaya menakluk pentas akhir Debat Timbalan Naib-cancelor UKM menewaskan Sekolah Seri Puteri (SSP).
            Sekembalinya dari UKM, aku sekali lagi dikejutkan dengan berita pemergian saudara asyraf Ibrahim yang mengambil keputusan untuk berpindah sekolah. Masih lagi aku ingat waktu itu, jam 3.45 petang hari rabu. Waktu itu aku bersama-sama yang lain sedang menjalankan latihan seperti biasa. Kata-kata terakhirnya kepada kami, ‘ Chai, buat yang terbaik, aku nak tengok kau ada kat pentas PICC dengan Os dengan Amsyar. Aku nak tengok kau jadi hebat macam Harinn dan Siraj. Ok Chai ak nak pergi pejabat sekejap!!’ itu kata-kata terakhirnya kepada aku dan junior tingkatan 3 yang sudah aku anggap seperti adik-adik aku sendiri dan mungkin lebih dari itu. Kami pelik mengapa dia berkata begitu. Tiba-tiba, ada seorang senior tingkatan 4 bertanya, ‘aik??? Korang tak send off acap (nama timangan asyraff Ibrahim) ke???’ kami pelik dan bertanya ‘send off???’. ‘Acap kan nak keluar sekolah’ balasnya. Ha!!! Terkejut kami dibuatnya. Kemudian aku, uthman, amsyar, latiff dan wan berlari ke rumah hijau untuk mengetahui keaadaan sebenar. Hati terkedu mendengar berita itu.
            Namun sayangnya, kami terlambat. Kecewa dan hampa bercampur sedih dan duka. Itulah perasaan yang langsung tidak dapat diterjemahkan dengan kata-kata. Acap pergi meninggalkan kami begitu sahaja…..senior yang menjadi aset sekolah ini pergi tanpa pengetahuan sesiapa.
………………………………………………………………………………………………………
Malam itu, kurasakan seperti ada yang tidak kena. Kami berasakan satu kehilangan besar dalam keluarga tercinta. Kemudian saudara Haziq ataupun Paman nama timangannya datang menjenguk kami. ‘Paman, acap dah tak de’ kataku sambil berlinang air mata.
 ‘Chai, hidup perlu diteruskan’ balasnya. ‘Habis, siapa nak tolong kami dalam latihan???’ siapa nak tolong Os dengan Latip buat konsep??? Siapa nak tolong Chai buat hujah??? Siapa nak tolong Amsyar dengan Wan bagi bidasan sharp??’ itu kata-kata yang ku luahkan kepada abang yang paling rapat denganku. Aku ibaratkan beliau merupakan ayah yang sentiasa ada sewaktu aku susah mahupun senang  dan yang pasti aku terlalu rindukan pelukannya. ‘Ala..kitorangkan ade lagi. Aku, azri dengan Faizs kan ada boleh tolong. Ingat Chai setiap perkara yang terjadi ada hikmahnya. Kami pun sedih juga, bukan korang je. Kami lagi sedih tau’ balasnya spontan sambil menitiskan air mata.
‘Aah Chai setiap yang berlaku tu ada hikmahnya’ balas Abg Siraj yang datang menenangkan kami. ‘Yang penting usaha dan perjalanan perlu diteruskan. Ingat siapa yang berdebat tidak penting...namun usaha dan ilmu itu menjadi prioriti.’ Kata Abang Siraj memberikan semangat. Ingat perjalanan kamu masih jauh dan terlalu jauh untuk digapai. Kejayaan itu tiada titik nokhtahnya!!!
Dan aku kira musim 2009 pergi dan berlalu dengan penuh liku, suka, duka kehidupan bersama. .Yang penting tahun 2010 perlu menjanjikan kebangkitan.
………………………………………………………………………………………………………
MAC 2010    
          Dan kita akan berada dalam kumpulan B bersama SMS Kepala Batas, SMS Sultan Muhd Jiwa,SMS Kubang pasu, SBPi Kubang Pasu dan SMS Syed Putra.’ Itulah senarai pasukan yang bertanding dalam kumpulan B bagi HKSBP ZON UTARA 2010 yang dibentangkan oleh cikgu Shahnun. Sekarang halangan utama merupakan SBPI Kubang Pasu yang akan menentukan kami layak ataupun tidak ke SMS Pasir Puteh Jun nanti. Persediaan dilakukan untuk menempuh cabaran yang mendatang. Saudara Faizs bertindak sebagai pembahas pertama, Saudara Azri kedua dan seperti biasa Saudara Haziq ketiga. Aku dan adik-adik  pula sebagai tulang belakang mereka, membekalkan fakta untuk dibawa semasa peperangan melanda.
………………………………………………………………………………………………………
200310  JAM1400 SABTU
          Usul pusingan ke-6 adalah' Kita memerlukan pemimpin muda'. Bertindak selaku pembangkang kami buntu untuk menafikan usul perdebatan. Sejam masa diberikan terasa terlalu singkat untuk masa kuarantin. Kini kami mengharap pada teori semata-mata untuk menentang pasukan yang kami kira lebih dahsyat daripada biasa. Sewaktu perlawanan itu berlangsung hujan lebat turun mencurah-curah membawa rahmat di bumi Sungai Petani Kedah. Alhamdulillah, syukur ke hadrat ilahi perlawanan itu menjadi milik 3 sahabat ini. Dan STAR Berjaya melayakkan diri untuk menempah tiket ke Pasi rPuteh pada Jun nanti.
………………………………………………………………………………………………………
 APRIL 2010
            ‘Okeyh2!!! Lupakan PPM sekejap foKus untuk UIA pula’ kata-kata kapten bahas sebelum memulakan sesi latihan untuk menjejakkan kaki ke the 9th interschool Debating Championship 2010 UIAM. Walaupun pada asalnya nama STAR tidak didaftarkan dalam pertandingan itu, hati 3 sahabat ini langsung tidak pernah berputus asa untuk menindakkan latihan intensif . Selama 2 minggu latihan diadakan Alhamdulillah, aku rasakan persediaan kami sudah cukup untuk kesana. Bebekalkan keazaman dan tekad kami menjejakkan kaki ke UIAM atas satu harapan, untuk menjulang Piala Tun Sri Lanang yang menjadi impian setiap pembahas seluruh Malaysia.
Hari-hari di UIAM ditempuh dengan suka dan duka. Dengan 4 kemenangan bersama SMI Al-Amin,Gombak, SAMTAJ, INTERSABER dan AYS dan 2 kekalahan kepada SMAP LABU Berjaya meletakkan STAR di kedudukan 8 pasukan terbaik kejohanan ini. Perlawanan seterusnya di pusingan octo menemukan STAR dan SAS. Alhamdulillah 3 sahabat ini berjaya menentang badi dari Putrajaya itu. Di pusingan suku akhir pula, dijadualkan untuk bertemu SAINA namun entah mengapa krisis melanda dan akhirnya diputuskan STAR akan menentang SMAP LABU buat kali ketiga berturut-turut. Perlawanan yang berlangsung di moot court itu merupakan perlawanan paling ‘panas’ untuk tahun ini. Ketika perlawanan ini, dapat dilihat puak-puak zon utara menyokong STAR dan sebenarnya memang ramai yang datang menyokong dan dikatakan 3 sidang yang lain itu hampir kosong. Ini kerana sepatutnya SAINA yang menentang STAR tapi entah mengapa Smap Labu pula. Jadi ramailah yang ingin melihat kehandalan SMAP LABU dan STAR. Usul ‘Emas olimpik London 2012: misi mustahil’ bertindak sebagai kerajaan kami berjaya meyakinkan juri. Walaupun pada awalnya aku lihat juri tampak yakin dengan kehandalan SMAP LABU. Namun Alhamdulillah berkat pertolongan dari Allah S.W.T 3 sahabat ini menang dengan juri 5:0.
Ketika itu, aku dapat rasakan bahawa seluruh dewan amat berbangga dengan kemenangan 3 sahabat ini menentang SMAP LABU. Puas. Itulah kata-kata yang dapat diungkap setelah 2 perlawanan  tertewas kepada mereka. Di pusingan sepruh akhir kami betembung dengan SMK DATO AHMAD MAHER KELANTAN yang menewaskan SSP  di pusingan suku akhir. Usul ‘Artis indie harapan baru industri seni’dengan juri 4:3. Pentas juara-juara menyaksikan STAR MENentang KISAS!!! Namun perjuangan 3 orang sahabat ini terhenti di sini. Usul ‘DEWAN INI PERCAYA SISTEM PENDIDIKAN PERCUMA DIBERI KEPADA SEMUA’ DITERIMA…
Namun, tidak mengapa, PPM masih ada…..
bersambung...
           

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI BLOG KELAB HOKI STAR.KAMI MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN ANDA

0 comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...