Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

25 Aug 2015

TEKS PIDATO " KEMANAN DUNIA BUKAN IMPIAN "

KEAMANAN DUNIA BUKAN IMPIAN

Bimillahirrahmanirrahim,

Pernah atau tidak terlintas di benak pemikiran kita untuk hidup dalam dunia yang penuh dengan keamanan? Dunia tanpa sebarang pertelingkahan, pergaduhan, peperangan dan konlfik keamanan? Setiap hari tanpa henti, masyarakat dunia disajikan dengan krisis keamanan yang berlaku di seantero dunia sehingga perkara ini sudah menjadi perkara biasa-biasa untuk kita. Persoalannya adakah kita tidak mengimpikan untuk mewujudkan dunia yang penuh dengan keamanan?

Salam apresiasi buat  saudara pengerusi majlis, barisan panel kehakiman yang penuh berintegriti, dif-dif kehormat  yang disanjungi,  seterusnya  hadirin yang bervisi  dekat di hati. Assalamualaikum w/b/t salam keamanan buat anda semua.

KEAMANAN DUNIA BUKAN IMPIAN begitulah mauduk pidato yang termenterai buat santapan minda warga dunia.

Secara umumnya menurut  Setiausaha Agung  Pertubuhan  Bangsa-Bangsa Bersatu Ban Ki Moon, keamanan  dunia bermaksud situasi masyarakat  dunia yang hidup dalam keadaan harmoni, berintegriti, kesederhanaan dan kebahagiaan  tanpa sebarang ancaman dan bahaya. Namun dalam situasi semasa, dunia yang penuh dengan masalah, krisis dan konflik keamanan sudah cukup untuk membuktikan bahawa kita tidak mengimpikan keamanan  dunia. Justeru marilah bersama-sama saya untuk menghayati TIGA kisah menghayat hati buat renungan bersama.

Saudaradansaudari,

Pertama : Negara antara negara bertelagah, krisis taksudah-sudah.

Sehingga   hari ini, kita masih dipaparkan dengan isu-isu semasa mengenai konflik antara dua Negara iaitu Israel dan Palestin. Sudah  lebih 100 tahun  dua Negara ini bertelegah, namun konflik ini masih tak sudah-sudah.  Walaupun sudah banyak perjanjian ditangani, pemimpin juga silih berganti, namun sehingga kini usaha yang dilakukan  hanya menemui jalan buntu.  Jika dahulu, rakyat di Palestin mampu untuk hidup dalam keadaan aman dan harmoni di tanah air sendiri, namun selepas keputusan untuk  menubuhkan kerajaan Yahudi termeterai, segalanya menjadi mimpi ngeri. Tanah mereka dirampas, rumah menjadi tempat berlindung dimusnah. Daripada  580 perkampungan  rakyat  Palestin  yang wujud sebelum perang 1948,  Zionis telah menghancurkan 478 buah kampung. Kanak-kanak tidak berdosa, kaum wanita yang tiada upaya turut menjadi korban kerakusan Zionis durjana. Kemajuan  teknologi senjata menjadi saksi betapa rakyat tidak berdosa terkorban di bumi sendiri. Sedangkan masyarakat dunia terus menjadi pemerhati, PBB juga berdiam diri, OIC terus senyap dan tuli.  Adakah Keamanan Dunia Yang kita impikan akan terjadi?

Putera-puteri pewaris dunia.

Kedua : Hak Asasi DiCabuli, Rakyat  Sengsara Tak Henti

Isu entik Rohingya masih segar dalam ingatan kita. Pernahkan kita terbayang  bagaimanakah perasaan jika kita berada di tempat mereka? Menurut  Amnesty Internatonal, orang Rohingya terus menerus menderita dan terseksa akibat pencabulan hak kemanusiaan oleh junta tentera  Myanmar  sejaktahun 1978, dan akibatnya ramai yang telah melarikan  diri  ke Negara jiran seperti Bangladesh. Etnik  rohingya ini telah dinafikan  kewarganegaraan Myanmar mereka dan  kewujudan mereka ingin dihapuskan dari Myanmar. Pembunuhan rancak dijalankan untuk memastikan etnik muslim rohingya yang dahulunya dalam lingkungan 6 juta kini  tinggal  hanya dalam lingkungan 800 000 ribu orang, hilang tanpa dikesan, mati tanpa kubur dan nesan. Sebak melihat r umah mereke dibakar di hadapan mata, malah ramai yang disembelih tanpa  ada belas kasihan, malah yang lebih dasyat kanak-kanak yang tidak berdosa diikat tangan mereka dan dibuang dalam sungai. Natijahnya, pembunuhan etnik terus berlaku, puak pelampau Budha terus bersorak keriangan, ASEAN hanya diam membisu, dan seperti biasa masyarakat dunia hanya menjadi pemerhati setia.



Warga dewan budiman,
 
Ketiga : Ketelusan demokrasi tidak dipelihara, dunia makin porak-peranda

Masihkah kita ingat akan krisis demokrasi dan politik yang berlaku di Mesir? Nama Muhammad Mursi Isa al Ayya begitu harum ketika itu. Beliau merupakan Presiden Mesir yang kelima serta Pemerintah Tertinggi Angkatan  Tentera Mesir antara 2012 hingga 2013. Dengan iltizam menjunjung demokrasi,   Morsi merupakan pemimpin pertama di Mesir yang memenangi pilihanraya secara demokratik dalam sejarah Mesir, selain orang awam pertama memegang jawatan itu. Namun malangnya  pada 30 Jun 2013, bantahan besar-besaran meletus di Mesir menyeru perletakan jawatan Presiden, Negara yang aman mula bergolak Dari Istana Presiden, akhirnya Mursi dibawa ke penjara. Morsi telah digulingkan pada 3 Julai oleh menteri pertahanan dan panglima besar tentera Abdul Fatah al-Sisi. Lantaran itu, rakyat marhain mendokong demokrasi bangkit menentang ketidakadilan tentera. Lantas, tanpa perikemanusiaan, rakyat awam dibunuh dengan kejam oleh tentera Mesir. Seluruh dunia menyifatkannya sebagai jenayah kemanusiaan terkutuk, lebih-lebih lagi ia dilakukan pasukan keselematan yang sepatutnya menjaga keamanan serta ketenteraman negara. Ibarat harapkan pegar, pegar makan padi. Bagaimana wujudkan keaman dunia yang kita impikan sekiranya pemimpin Negara sendiri tidak menjaga kepentigan   rakyat.

Anak-anak bangsaku.

Begitulah cebisan kisah duka dan air mata buat santapan halwa telinga. Sebelum saya  meninggalkan pentas  khutub khanah ini, ingin  saya menyeru kepada seluruh warga dewan yang setia, agar kita peliharalah kemananan yang kita miliki ini dengan sebaiknya. Saya yakin dan pasti semua warga dunia mengharapkan dunia yang aman tanpa pergolakan. Ayuh bangsaku, kita lakarkan potret keamanan dunia. Kita bina masyarakat sejahtera kerana KEMANAN BUKAN IMPIAN , malah akan menjadi kenyataan suatu hari nanti.

Sekian wabillahitaufikwalhidayah, wassalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.



TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI BLOG KELAB HOKI STAR.KAMI MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN ANDA

3 comments :

Unknown said...

Kalau saya petik ni nak buat karangan bulih tak ?

Unknown said...

saya minta izin untuk gunakan pidato ni boleh?

Anonymous said...

minta izin untuk mengambil sedikit isi yee,terima kasih
sekiranya keberatan boleh bagitau saya ini email saya syahzananinabila28@gmail.com
minta halalkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...