Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

30 Aug 2009

SEBUAH CERITA...

Pasukan Senior 2008; Farid, Harinn dan Syazwan.

Bersama Farid; Saya dan Azri sewaktu ini menjadi 3rd


Bersama Harinn sewaktu Kejohanan Debat Diraja 2008 di UIAM.

Baiklah, memandangkan tidak ramai yang mengenali teknik dan pembelajaran pembahas-pembahas STAR, saya akan ceritakan serba sedikit maklumat mengenai apa yang dikatakan oleh Qusyairi. Baik. Dimulakan dengan pemilihan...

Pembahas-pembahas STAR sebenarnya sudahpun dilihat bermula dari Pesta Debat tingkatan satu diadakan. Kebiasaannya, cikgu kami, Pn. Noridah akan bertanya sedikit sebanyak mengenai perjalanan program. Jadi, dari diskusi tidak formal yang terjalin antara guru dan anak murid ini, nama-nama pembahas tingkatan satu yang baru saja terlibat dengan bahas mula diberi perhatian. Mereka kebiasaannya akan dilihat secara tidak langsung sepanjang kejohanan berlangsung dan final sebagai penanda aras. Kalau tak silap saya, Pesta Debat sudah lama dimulakan. Sejak zaman senior kami, Harinn and the Gang.

2004-Zuhri Kamil(pendebat terbaik kejohanan, menyertai BI sewaktu Form 2. Harinn, Syazwan, Farid dan Hakim=format ikut kelas)
2005-House Red menjuarai(Siraj dan Abdul Hakim dari rumah Merah, Iqwan rumah Hitam)
2006-House Yellow twskan Green(Saya & Azri dari rumah Kuning, mengalahkan Acap & Faizs)
2007-Pesta tidak berjaya dihabiskan(Qusyairi & Ridhwan masing-masing dari Red & Green)
2008-House Yellow menjuarai(tak seorang pun peserta final menjadi junior bahas. Uthman, Black. Wan, Green. Amsyar & Latif, White)

Itu baru pemilihan. Belum lagi aspek tapisan. Junior bahas selepas itu akan ditapis mengikut kriteria. Kebiasaannya, mereka akan sendiri keluar sebab join band ataupun hilang minat pada bahas. Adakalanya, peraturan yang telah ditetapkan, dilanggar. Itu yang membuatkan mereka terkeluar dari skuad bahas. Umi(Pn.Noridah), pernah berkata kepada saya, kita tak nak generasi bahas ni cuma pandai berbahas, tapi tak berdisiplin dan tak patuh pada Allah. Saya pegang kata Umi, dan boleh kata ramailah juga yang tewas kepada peraturan dan sayalah yang menggugurkan mereka. Baiklah, bahagian penapisan sudah diceritakan.

Jangan pelik ya. Kami memang menjalankan dasar, siapa yang langgar peraturan, dia akan dinasihatkan. Samaada untuk keluar ataupun bertaubat. Tapi, aspek latihan tak pernah kami abaikan. Kebiasaannya, senior akan bersama-sama meninjau latihan junior. Kalau tak sibuklah. Selepas itu, segala aspek perdebatan akan dinilai dan nasihat serta pendapat akan disuarakan. Teknik yang sama apabila skuad senior berlatih, junior akan kami susun untuk mengadili bahagian-bahagian tertentu, seperti bidasan sharp atau tidak, gaya, bahasa dan sebagainya. Jadi, bila sesi perdebatan tamat, adik-adiklah pula yang akan balas dendam, pi kritik kami-kami yang punyai masalah. Memang pedas gak mereka ni. Tapi, rasa respect akan terbit bila mengenangkan masalah diri sendiri. Itu yang selalu kami lakukan.

Berkenaan tempat latihan, memang tak tentu. Adakalanya kami berlatih di gazebo kat koridor. Kadang-kadang, saya suruh adik-adik berlatih di kelas tingkatan satu untuk mendedahkan apa itu debat. Adakalanya kami berlatih di kelas-kelas semasa tuan empunya kelas bermain di padang. Memang kami tak punyai bilik khas. Kalau dulu, bilik prefect. Tapi bilik tu dah makin cantik dan dipegang oleh orang yang tidak terlibat dengan bahas. Inisiatif ini memang telah dijangka oleh Oldboys mungkin. Kerana bila kita berlatih di tempat awam, keberanian akan terserlah. Saya masih ingat lagi sewaktu Form 2, turn saya untuk deliver speech biasanya time habis prep. Adoi, kenalah kutuk dengan senior masa tu. Memang pedih, tapi digagahkan juga aspek penyampaian. Kadang-kadang, kita boleh tak dengar suara sendiri sebab suasana bising dan riuh rendah sampai terpaksa menjerit dan saya kira perkara itulah yang membuka lagi peti suara saya yang selama ini bersuara perlahan.

Segala aktiviti kami biasanya akan dikongsi bersama adik-adik dan senior. Contoh saya, biasanya akan rapat dengan Qucai dan adik-adik tingkatan 2. Ikatan inilah yang membuatkan kami cukup menghargai senior kami yang terdahulu dan adik-adik kami sekarang. Pengalaman dalam debat ataupun di luar lingkungan debat akan kami kongsikan. Terasa macam berkeluarga, yang punyai ibu, bapa, abang dan adik. Jadi, tidak hairanlah jika pembahas-pembahas di luar sana selalu melihat kami rapat dengan bekas pelajar yang juga bekas pendebat, kerana mereka masih menjadi pembimbing kami sampailah saya bersara tahun hadapan. Selepas itu, saya pun akan muncul kembali sebagai pemerhati dan pembimbing kepada pembahas STAR pada masa itu. Takkan kami lupakan jasa Umi, Cg Shahnun dan senior bahas yang membolehkan kami diangkat sehingga keadaan sekarang.

-paman-

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI BLOG KELAB HOKI STAR.KAMI MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN ANDA

1 comments :

acap gonzales said...

final ppm 2010!!! ak x saba nk tgk korg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...